The effects of combustion duration on residual gas, effective release energy, engine power and engine emissions characteristics of the motorcycle engine

The authors of this paper are: Nguyen Xuan Khoa (a), Ocktaeck Lim (b). (a) Graduate School of Mechanical Engineering, University of Ulsan, 93 Daehak-ro, Nam-gu, Ulsan 44610, South Korea. Nguyen Xuan Khoa is a lecturer of Automotive technical Faculty of HAUI. (b) School of Mechanical Engineering, University of Ulsan, 93 Daehak-ro, Nam-gu, Ulsan 44610, South Korea. Was published on the Applied Energy Journal Vol.248( 2019) 54-43

The effects of combustion duration on residual gas, effective release energy, engine power and engine emiThe authors of this paper are:ssions characteristics of the motorcycle engine.

ABSTRACT

The purpose of this research is to study how combustion duration affects the performance and emission characteristics of motorcycle engines. From the results, the researcher is able to know the best combustion duration value that gives the target engine torque, NOx, CO and HC emission. To achieve this goal, an experimental system was installed within a dynamo testing system, and a simulation model was established using AVL-Boost software. The simulation model was used to determine the residual gas ratio, effective release energy, and engine emission characteristics in variable combustion durations (40–110 degrees crank angle). An engine speed band of about 3000–10,000 rpm was adopted throughout the experimental process. It is worth noting that the combustion duration had a significant effect on the residual gas ratio, effective release energy, engine performance, and emission characteristics. When the engine speed was 6000 rpm at a combustion duration value of 80 degrees, the minimum residual gas ratio was 0.22%. At a combustion duration value of 60 degrees, the maximum effective release energy was 0.826 KJ. At the engine speed was 7000 rpm and 8000 rpm, the minimum residual gas ratio was 0.14% and 0.15%, respectively; the maximum effective release energy was 0.831 KJ and 0.8247 KJ at 110 degrees and 80 degrees combustion durations respectively. This research also pointed out the optimal combustion duration at each engine’s speed. Also, the residual gas had a close relationship with engine emission characteristics. At 6000 rpm and 60 degrees combustion duration, the maximum engine torque was 22.7 Nm and the minimum BSFC was 320 g/(KWh).

Keywords: Combustion duration, Residual gas,Engine torque, Engine power, Effective release energy, Emission characteristics

Download this paper from this link: /media/29/uffile-upload-no-title29502.pdf

  • Thứ Sáu, 15:46 03/05/2019

Tin tiêu điểm

Khoa Công nghệ Ô tô thăm quan và làm việc với Đại Học Kasetsart Thái Lan

Khoa Công nghệ Ô tô thăm quan và làm việc với Đại Học Kasetsart Thái Lan

Thứ Tư, 08:56 26/07/2023
Đoàn thanh niên Khoa công nghệ ô tô phối hợp với Thành đoàn và Đoàn thanh niên nhà trường trao tặng 200 suất quà tới các sinh viên đang chịu ảnh hưởng của Covid 19

Đoàn thanh niên Khoa công nghệ ô tô phối hợp với Thành đoàn và Đoàn thanh niên nhà trường trao tặng 200 suất quà tới các sinh viên đang chịu ảnh hưởng của Covid 19

Chủ Nhật, 23:27 22/08/2021

Cán bộ giáo viên và học sinh sinh viên Khoa công nghệ ô tô nô nức trong ngày bầu cử

Chủ Nhật, 22:45 23/05/2021

Trao quyết định thành lập các BM theo đề án đổi mới Khoa Công nghệ Ô tô

Thứ Hai, 15:28 04/05/2020

Khoa công nghệ ôtô triển khai, chủ động, sáng tạo trong giảng dạy trực tuyến

Thứ Tư, 14:14 22/04/2020

Các bài đã đăng

Bài báo Nghiên cứu bộ điều khiển trượt cho hệ thống lái Steer by wire điện tử - thủy lực

Bài báo Nghiên cứu bộ điều khiển trượt cho hệ thống lái Steer by wire điện tử - thủy lực

Thứ Năm, 14:56 25/11/2021
Thiết kế khung xương xe khách 35 chỗ ngồi theo quy chuẩn Việt Nam và phù hợp với Công nghệ sản xuất trong nước

Thiết kế khung xương xe khách 35 chỗ ngồi theo quy chuẩn Việt Nam và phù hợp với Công nghệ sản xuất trong nước

Thứ Sáu, 14:50 29/10/2021
Thiết kế mạch hiển thị tín hiệu các cảm biến trong hệ thống điều khiển động cơ đốt trong trên màn hình LCD

Thiết kế mạch hiển thị tín hiệu các cảm biến trong hệ thống điều khiển động cơ đốt trong trên màn hình LCD

Thứ Sáu, 15:22 22/10/2021
Bài báo: Nghiên cứu thực nghiệm đánh giá quá trình cháy của nhiên liệu trong buồng cháy thể tích không đổi CVCC

Bài báo: Nghiên cứu thực nghiệm đánh giá quá trình cháy của nhiên liệu trong buồng cháy thể tích không đổi CVCC

Thứ Tư, 14:43 25/08/2021
A study to InvestigatetheEffect of ValveMechanisms on Exhaust Residual Gas and Effective Release Energy Of a Motorcycle Engine

A study to InvestigatetheEffect of ValveMechanisms on Exhaust Residual Gas and Effective Release Energy Of a Motorcycle Engine

Thứ Năm, 17:13 12/08/2021
Bài báo: Nghiên cứu mô hình toán hệ thống điều khiển lái của máy công trình khung - khớp động

Bài báo: Nghiên cứu mô hình toán hệ thống điều khiển lái của máy công trình khung - khớp động

Thứ Hai, 19:45 18/03/2019
Buổi làm việc trao đổi về các hệ thống thử nghiệm và kiểm tra động cơ điện với 2 chuyên gia đến từ công ty IMC Berlin.

Buổi làm việc trao đổi về các hệ thống thử nghiệm và kiểm tra động cơ điện với 2 chuyên gia đến từ công ty IMC Berlin.

Chủ Nhật, 11:16 24/02/2019
Theoretical and numerical crush analysis of multi-stage nested aluminium alloy tubular structures under axial impact loading

Theoretical and numerical crush analysis of multi-stage nested aluminium alloy tubular structures under axial impact loading

Thứ Sáu, 15:47 11/01/2019
Học tập chuyên môn và nâng cao tay nghề cho CBGV Khoa công nghệ ô tô hè 2018

Học tập chuyên môn và nâng cao tay nghề cho CBGV Khoa công nghệ ô tô hè 2018

Thứ Bảy, 16:19 28/07/2018
Investigation on the applicability for reaction rates adjustment of the optimized biodiesel skeletal mechanism

Investigation on the applicability for reaction rates adjustment of the optimized biodiesel skeletal mechanism

Thứ Sáu, 10:56 15/06/2018

Video giới thiệu